Wednesday, August 13, 2008

Dedikasi buat permataku Itqan



Anak sulungku ini sudah hampir tiga tahun setengah usianya.. masyaAllah.. pantasnya masa berlalu.. masihku ingat saat kelahiran Wan Rhaidatul Itqan pada 3 Mac 2005 jam 12.57 malam.. di labour room HUKM aku menadah tangan bersy ukur kepada Tuhan atas kurniaan kesihatan kepada anak sulungku ini beserta uminya..

Itqan ni adalah seorang anak yang sangat manja denganku. Sejak kecil lagi dia suka mengikutku ke mana saja aku pergi. Pantang nampak aku ke pintu rumah, pasti dia akan mengejarku sambil membawa botol susu dan bantal busuknya.. "Abi, Itqan nak ikut...!!"

Sejak kecil lagi Itqan ni sering aku tinggal-tinggalkan. Kerap juga anakku ini meraung apabila aku tidak dapat membawanya keluar bersamaku. Kadangkala pilu dan sebak juga bila melihat dia begitu.. ada beberapa ketika sebaik aku meninggalkannya di rumah, ada air hangat yang bergenang di kelopak mata.. "Mudah-mudahan Itqan faham.. abi keluar bukannya pergi bersuka-ria.. abi ada tugasan penting yang abi harap apabila Itqan besar nanti Itqan buat juga tugas-tugas yang abi sedang laksanakan sekarang.."

Sudah hampir dua tahun Itqan telah mempunyai seorang adik. Sekarang ni ada satu ungkapan yang biasa aku ungkapkan kepada Itqan apabila aku hendak meninggalkannya di rumah, "Itqan, Itqan tolong jaga adik ye.. abi nak pergi jauh, abi ada program.. "

"OK abi, abi nak salam..." Itqan menghulurkan tangannya kepadaku untuk bersalaman. Lantas kukucup pipinya tanda kasih dan sayangku, buat penenang hatinya yang sering kutinggalkan hampir setiap malam...

Semoga Itqan menjadi anak yang salihah dan muslihah.. Abi sentiasa doakan kebahagiaan Itqan dalam doa abi..

Semoga Allah ampunkan dosa-dosa yang abi lakukan pada Itqan, adik dan Umi...


5 comments:

[MH] said...

itqan mmg salihah..semua org tahu ..
ngah,meh la bwk itqan balik rumah..nk dgr pelat die yg cumel tu

|makhlukDIA| said...

itqan itqan..ana ingat lg die jeles ngan adik die dok berkepit ngan umi die..sampai die g ketuk adik die..lepas tu lari..huhu..comel2~

BitterSweet said...

itqan comel...seorang kakak yang begitu penyayang...anak manja abi die...

::mEncAri nUr:: said...

waa..comelnyer..si kecil itqan n ijlal..teringin nak jumpa tp belum berkesempatan..akh wan am salu ajak singgah kalau ada ke gombak..tp tiada peluang..sampaikan salam kat kak arash n dua si comel.. (last jmpa kak arash masa 2004..wa 4 tahun lamanya..

solahuddin the warrior said...

sayu bile baca entri ni
Allah knows how i hope me and Solahuddin will be like this!!