Wednesday, May 19, 2010

Murabbi Kampus - episod 1

Oleh Wan Am

Pagi hari minggu itu tidaklah terlalu berbeza berbanding pagi hari-hari minggu sebelumnya. Matahari sudah naik sepenggalah, dan ada insan-insan di dalam kamar ini yang masih lena diulit mimpi. Pada hari biasa yang lain mana ada peluang untuk melajakkan tidur sebegini. Kadang-kadang seusai dinihari sudah perlu bergegas ke dewan kuliah, jika perlu menghadap pengajaran pensyarah seawal jam sembilan. Sebelum itu perut pula minta diisi terlebih dahulu.

Namun pagi hari minggu ini ada sedikit beda buat diriku. Ada kerja yang hendakku bereskan. Memenuhi minat, mencakup juga rasa tanggungjawab kepada manusia dan alam.

“Kau tengah buat apa tu, Man?”

Sekonyong-konyong Mustafa menyapa dari belakang. Aku sedikit tersentak.

“Oh, kau Mus. Aku sedang menaip berita. Kau tahu kan aku ke Stadium Malawati di Shah Alam malam tadi, ada perhimpunan perdana sempena isu Palestin. Aku nak hantar berita ni ke portal berita Muslim Kini. Boleh la tambah sedikit pendapatan sampingan,” aku memberitahu, sambil jari-jariku rancak menekan papan kekunci komputer riba milikku.

“Oh ya. Hm..”

“Kenapa Mus? Macam ada sesuatu aje..” Aku menoleh ke arah Mustafa. Dia seakan berfikir tentang sesuatu.

“Ada bantuan yang aku perlukan daripada kau la.”

“Ha, apa dia? Beritahu sajalah.”

“Begini,” Mustafa berhenti beberapa saat sebelum menyambung bicaranya. “Sepatutnya petang ni aku ada usrah dengan anak-anak usrah aku. Tapi aku tak dapat hadirlah, Tiba-tiba sahaja pensyarah aku ingin buat kelas ganti.”

“Jadi?” Tanyaku sambil cuba meneka isi hati sahabatku ini.

“Aku nak minta kau ganti aku, jadi naqib untuk anak-anak usrah aku semasa usrah mereka petang ni. Boleh?”

“Eh, aku mana ada pengalaman bawa usrahlah. Macamlah engkau tak tahu. Aku masuk usrah ni pun baru setahun lebih, bukan macam kau.” Seketika aku terimbas saat-saat awal aku menghadiri usrah, sejenis aktiviti yang sebelumnya agak asing bagiku. Penyertaanku dalam aktiviti usrah ini adalah hasil ajakan Mustafa, rakan sebilikku di Kolej Kediaman Merbau sewaktu aku dalam semester pertama pada tahun awal pengajianku.

“Setahu aku dalam tiga bulan terakhir ini kau jadi penolong naqib kepada usrah Redhuan kan?” Mustafa tiba-tiba mematikan lamunan singkatku. “ Ha, inilah masanya yang sesuai untuk kau hirup pengalaman pertama sebagai naqib. Kalau tidak sekarang, bila lagi? Lagipun kau dah masuk peringkat kedua dalam sistem usrah kita. Aku rasa tiada masalah untuk kau bawa usrah. Anak-anak usrah aku tu pun masih lagi baru dalam peringkat satu.”

Aku terdiam sejenak. Teringat kepada sepotong firman Allah dalam surah Al-Fusilat ayat 33 yang baru aku hafal minggu lalu:

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal salih dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?”

“Man, ini peluang kita untuk merebut pahala daripada-Nya. Jangan kau tak tahu, membawa usrah ni kan sunnah ar-Rasul? Aku juga harap kau tak lupa dengan segala perkara yang kita peroleh dalam daurah pemantapan murabbi yang kita ikuti baru-baru ini.”

Ya, aku tidak lupa dengan ilmu-ilmu yang aku peroleh dalam daurah tersebut. Kata-kata Ustaz Malik yang menyampaikan pembentangan dalam daurah tersebut juga masih terngiang-ngiang di telinga, “Misi penciptaan kita di atas dunia ini tidak lain kecuali menjadi rahmat kepada sekalian alam. Rahmatnya kita adalah dalam konteks memberikan kebaikan dan manfaat yang sebesar-besarnya kepada masyarakat.”


No comments: