Thursday, May 20, 2010

Murabbi Kampus - episod 2

Oleh Wan Am

Petang itu adalah petang yang damai. Selepas menunaikan solat fardu Asar secara berjemaah, lapan orang anak muda berhimpun di ruang belakang masjid yang tersergam di kampus yang terletak di Bandaraya Anggerik.

“Assalamualaikum. Apa khabar semua?” Aku memulakan sebelum kami berlapan membentuk bulatan, mengambil tempat duduk masing-masing.

Ucapan salamku dibalas perlahan oleh mereka. Ammar, Rahman, Muhaimin, Umar, Amir, Hafidz dan Asyraf memandangku, pelbagai riak muka yang terpancar. Mereka tidak tertinggal untuk berjabat tangan denganku. Penuh mesra.

“Semua maklumkan abang Mustafa tak dapat bawa usrah kamu hari ini? Dia minta abang ganti,” aku meneruskan. Masih ada rasa kurang keyakinan di dalam diri.

“Ya, abang Mustafa ada SMS saya tengah hari tadi dan minta saya beritahu mereka semua yang usrah hari ini akan diadakan walaupun dia tak dapat hadir. Abang, empat orang daripada kami tidak hadir usrah hari ini,” ujar Umar, menunaikan tanggungjawabnya sebagai ketua kumpulan usrah tersebut.

“Hm.. Siapa mereka? Dan mengapa?” soalku.

“Shakir, Nazim, Basith dan Muzakkir. Shakir dan Nazim perlu terlibat dalam aktiviti kolej kediaman mereka. Muzakkir pulang ke rumahnya di Gombak, ada urusan keluarga katanya. Basith pula tidak dapat dikesan. Dah puas kami telefon, tapi tidak berjawab,” sampuk Rahman.

“OK, tidak mengapa. Mungkin sebentar lagi Basith sampai. Kita mulakan dahulu usrah kita ni ya.” Lantas aku membetulkan dudukku dan membuka al-Quran. Memang menjadi kebiasaan, kami akan memulakan usrah dengan membacakan beberapa ayat daripada kitab suci umat Islam ini.

Aku juga tidak tertinggal memasukkan agenda taaruf dalam usrah kali ini. Ada dalam kalangan mereka yang aku pernah bersua sebelum ini dalam beberapa kesempatan program yang aku ikuti. Namun lebih ramai yang aku baru berjumpa buat kali pertama. Aktiviti taaruf yang diadakan benar-benar membangkitkan suasana ceria usrah tersebut memandangkan dalam kalangan mereka ada yang agak humor sifatnya. Mudah-mudahan rukun taaruf yang merupakan salah satu daripada tiga rukun asas dalam pelaksanaan usrah tercapai melaluinya.

“Baiklah. Bagi meneruskan usrah kita hari ini, kita mempersilakan abang Ilman untuk menyampaikan pengisian utamanya,” ujar Muhaimin yang bertindak sebagai pengerusi majlis usrah pada hari ini.

Beberapa jam yang lalu sempat jugalah aku membuat persediaan bahan yang akan disampaikan dalam usrah ini. Mustafa memintaku berkongsi tentang tafsir surah an-Nasr. Buku ‘Tafsir al-Wadhih’ tulisan Dr. Muhammad Mahmud Hijazi dan terbitan Pustaka Salam menjadi pilihan rujukanku. Malah buku itulah yang menjadi rujukan utama bagi bahan-bahan berkaitan tafsir al-Quran dalam silibus usrah peringkat satu dalam sistem tarbiah yang aku turuti ini.

“Surah an-Nasr mengandungi tiga ayat sahaja, dan tergolong dalam surah Madaniyyah,” aku memulakan pembentangan berhubung surah tersebut. “Melalui surah ini, Allah menyampaikan berita gembira buat Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya. Apa berita gembiranya? Iaitu Allah akan memberikan pertolongan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan pengikutnya yang berupa kemenangan kepada umat Islam.”

Aku turut berkongsikan kepada mereka sepintas lalu kisah Fathul Makkah yang mempunyai kaitan dengan surah ini. “Pembukaan kota Mekah bermaksud kota Mekah bebas daripada pengaruh, amalan dan cengkaman jahiliah. Sebelum mekah dikuasai oleh umat Islam, kota ini menjadi pusat penyembahan berhala dan amalan-amalan tradisi masyarakat jahiliah yang sememangnya menyimpang jauh daripada ajaran Islam. Kejayaan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat membuka kota Mekah bererti kejayaan umat Islam mengembalikan kesucian Kaabah.”

3 comments:

nannychomel said...

Ingin cadangkan supaya diadakan usrah utk adik beradik...

My Gen-Y said...

Boleh. Mak joinlah sekali.

[MH] said...

yeay! join jugak