Monday, May 24, 2010

Murabbi Kampus - episod 3

Oleh Wan Am

Kampus yang aku jejaki hari ini bolehlah dikatakan ‘gah’ pada mata masyarakat. Sejarahnya sudah melepasi beberapa dasawarsa. Puluhan ribu, jika tidak ratusan ribu graduan telah dilahirkan melalui institusi ini dalam tempoh masa tersebut. Dalam kalangan mereka ada yang telah menjadi orang besar dalam bidang masing-masing. Dengan latar belakang tersebut sudah cukup membuatkanku puas andai dapat menumpahkan keringatku buat beberapa waktu di tempat ini, walaupun pada awalnya insitusi ini bukanlah menjadi destinasi pilihan utamaku sewaktu mengisi borang UPU.

“Assalamualaikum, saya Azlee!” Seorang lelaki berkulit cerah dan berkaca mata menegurku sewaktu aku mula meletakkan barang-barang peribadiku di atas katil yang masih belum diduduki orang. Sudah tentu dia yang ditempatkan sebilik denganku oleh pihak kolej kediaman. Sebuah lagi katil di dalam bilik tersebut masih belum terusik.

“Waalaikumsalam, saya Ilman.” Lantas kami berjabat tangan. Bicara biasa bagi mereka yang baru kali pertama berkenalan berlangsung antara kami. Nampaknya kami sama-sama orang bandar. Maka bertambah banyaklah cerita yang dibualkan.

Perbualan kami terganggu dengan bunyi ketukan pintu dari luar.

“Masuklah, pintu tidak berkunci!” Azlee sedikit memekik.

Pintu terkuak. Seorang lagi yang pastinya seusia kami memandang kami sambil tersenyum. Kemudian membuka sepatu dan meletakkannya di rak yang dikhaskan. Melihatkan beg-beg baju serta beg plastik yang dibawanya agak banyak, kami terus menerpa ke arahnya, tanda mahu menghulurkan bantuan.

“Tidak mengapa. Saya boleh mengangkat barang-barang saya ini sendiri.”

“Takpelah. Pasti awak dah penat mengangkut barang-barang ini dari tingkat bawah. Mari kami bantu,” aku pintas menawarkan diri. Azlee menggangguk, tanda setuju.

“Terima kasih. Saya Mustafa, dari Johor Bahru.” Mustafa menghulurkan salam. Kami berdua menyambutnya lantas memperkenalkan diri masing-masing.

Kami kembali mengemas barang peribadi masing-masing. Setiap pelajar diperuntukkan sebuah katil, sebuah almari baju, dan sebuah meja belajar. Walaupun kelengkapan-kelengkapan ini agak memenuhi ruang bilik kami, namun keselesaan masih terasa. Alah bias tegal biasa. Resam ingin menuntut kejayaan, biarlah bersusah-susah dahulu.

“Dah sampai masa makan tengah hari ni. Jom kawan-kawan kita pergi isi perut. Dengar kata kalau nak lunch kena pergi kolej kediaman sebelah. Di kolej kediaman kita ni tiada kafetaria kan?”

“Ya. Mari!”

No comments: